Pengeluaran RM500 KWSP sempena serangan Covid 19. Apa kesannya?

Masih lagi dalam Arahan Kawalan Pergerakan.

Semalam Perdana Menteri kita membuat pengumuman, rakyat Malaysia boleh keluarkan wang dari akaun 2 KWSP sebanyak RM500 sebulan untuk meringankan beban kewangan masing-masing.
Ia akan berkuatkuasa mulai 1 April nanti.
Semua pencarum boleh mohon keluarkan asalkan ada duit mencukupi dalam akaun 2 dan usia pencarum sehingga 55 tahun.
Mereka boleh keluarkan rm500 sebulan selama 12 bulan. Total pengeluaran dibenarkan adalah RM6,000.



Apa kesan dari pengumuman ini?


1. Pengeluaran akaun 2 KWSP ini tidak wajib. Siapa ada wang simpanan, seeloknya guna wang simpanan. Siapa yang gaji masih jalan, lagi lah tak ada alasan nak keluarkan duit dalam akaun 2 ni. Kalau dah tak ada pilihan lain, barulah keluarkan duit akaun 2 ni ya.



2. Selama ini, kita semua tahu yang duit persaraan dalam KWSP sebenarnya tak cukup untuk sara kita selepas bersara. Ramai yang habiskannya dalam tempoh 3 tahun pertama sahaja. Saya sendiri ingat lagi yang bila arwah abah saya keluarkan duit kwsp, kejap je nampak dia ada duit. Lepas tu, dia tetap membaiki kereta macam biasa. Kami sendiri tak tau apa dia buat dengan duit KWSP dia tu.

Sebelum ini, akaun 2 ni dah pun boleh dikeluarkan untuk bayar yuran pengajian, bayar hutang PTPTN dan untuk beli rumah. Jadi bila boleh keluarkan pula untuk survive sepanjang 12 bulan ni. Kesannya, makin sikit la duit persaraan pencarum nanti? Sebab banyak sangat dikeluarkan.




3. Macam saya cakap tadi, akaun 2 boleh digunakan untuk membeli rumah. Apabila RM6K dah dikeluarkan sepanjang 12 bulan ni, maka pencarum ni dah tak ada la banyak baki untuk beli rumah. Dah la ramai tak ada deposit 10%. Sekarang duit kwsp pun dah mengecik. Apa lagi yang tinggal?

Perlu ke gunakan RM6K untuk digunakan untuk setahun ni berbanding sebuah kediaman yang kekal selagi kita hidup?



4. Ada komen di media soSial kata, bagus berkahwin dengan pekerja swasta sebab ada duit kwsp untuk dikeluarkan pada masa ini. Kalau kahwin dengan kakitangan awam, tak ada KWSP. Lepas tu menyesal sebab laki tak ada KWSP.


Hey hey... bodoh tu jangan la dihabiskan.
Kalau laki perempuan tu kakitangan awam, dia tak perlu keluarkan duit akaun 2 kwsp ni sebab gaji dia masih jalan macam biasa. Ohkay!



5. Pengeluaran akaun 2 KWSP tak wajib. Siapa yang memang terdesak, keluarkan pada bulan yang perlu sahaja. Walaupun kita semua tak ada job atau tak ada gaji di waktu begini, kita usahalah cari pendapatan mana yang boleh. Jual barang online, offer service online, bawak foodpanda, bawak grab food atau apa juga. Bulan mana yang ada income tu, kita tak perlu la keluarkan.




6. Saya harap kerajaan akan beri bantuan lain kepada pekerja tak bergaji dan golongan bekerja sendiri yang sangat terjejas dengan keadaan sekarang. Apa kata, bagi diskaun atau pengecualian pembayaran cukai ke.. Kan sekarang ni sepatutnya masa untuk peniaga dan orang yang bekerja sendiri nak bayar cukai. Bagi la pelepasan pembayaran cukai. Bagi juga mask percuma. Bagi elaun kepada semua golongan begini. Beri monotorium pembayaran ansuran atomatik kepada golongan begini. Jangan la hanya fikirkan pekerja makan gaji sahaja. Majikan kecik dan yang bekerja sendiri pun poket kosong. Setidaknya, beri interest free untuk 6 bulan ini. Bank dah cukup kaya dengan kadar faedah atau profit yang kami buat loan selama ini kan.



7. Nak keluar KWSP kena pergi pejabat KWSP tak? Atau boleh isi borang online dan duit automatik masuk dalam akaun bank je. Part ni tak jelas. Jangan disebabkan ni, pejabat KWSP akan dikerumun orang pula nanti macam adegan kat balai polis tempoh hari.

Stay safe kawan-kawan pembaca PropertyWatlz.com



Share:

Tiada ulasan:

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Highlight

Pengeluaran RM500 KWSP sempena serangan Covid 19. Apa kesannya?

Masih lagi dalam Arahan Kawalan Pergerakan. Semalam Perdana Menteri kita membuat pengumuman, rakyat Malaysia boleh keluarkan wang dari aka...

Popular Posts

Translate Blog

Blog Archive

Arkib Blog