Belanjawan 2021 yang bersejarah: Panas tapi menarik ke untuk bidang hartanah dan kewangan?


Belanjawan 2021

Beberapa hari lepas, Belanjawan 2021 pada dasarnya telah diluluskan di Parlimen.
Nampaknya disebabkan majoriti sangat tipis dan disebabkan penularan Covid 19, belanjawan kali ni sangat adventure untuk diluluskan. 
Tak seperti tahun-tahun sebelum ini.

Sebelum ini, apabila pembentangan dilakukan oleh Menteri Kewangan, memang confirm lulus. 
Sebab parti yang memerintah ada majoriti yang selesa untuk luluskan belanjawan.
Tapi kali ini, silap haribulan, ada kemungkinan belanjawan tak diluluskan di Parlimen kerana majoriti sokongan kerajaan Perikatan Nasional sangat nipis. 
Bila ada beberapa orang lompat sokongan atau tak hadir ke sesi undian kelulusan Belanjawan di Parlimen, ia boleh tidak diluluskan.
Dalam erti kata lain, memberi makna kerajaan memerintah hilang majoriti.
Jika ia berlaku, kita terpaksa buat pilihanraya umum semula.

Tapi disebabkan Covid 19, rakyat tak mahu ada pilihanraya.
Cukuplah peningkatan berganda kes Covid 19 sekarang disebabkan pilihanraya Negeri Sabah.
Yang menang pilihanraya dapat gaji berpuluh ribu
Dapat kuasa
Yang kalah pilihanraya pun masih tak susah mana.



Namun kita rakyat?
Kita hilang pekerjaan
Pendapatan perniagaan kita terjejas.
Kita tertekan dari segi kewangan dan emosi.
Dan kita tak boleh travel. Haaa.... tu memang stress hahaha

ok, berbalik pada Belanjawan 2021.
Saya sengaja tak mahu menulis lagi tentang belanjawan ini selepas dia dibentangkan.
Kerana saya menunggu ia diluluskan, selepas melihat kepada keadaan politik kita sekarang.
Namun akhirnya selepas beberapa perubahan, ia akhirnya diluluskan.
Barulah saya boleh tulis di sini untuk rujukan kita dan rujukan saya sendiri.

****

Belanjawan 2021


Seperti biasa, saya hanya berkongsi perkara melibatkan hartanah dan kewangan peribadi sahaja,
Sesuai la dengan skop blog ini begini.



Hartanah


Duty Stamp

1. Pengecualian stamp duty atau duti setem untuk MOT (surat cara pemindahan hakmilik) dan perjanjian pinjaman (loan agreement) untuk pembeli rumah pertama sahaja dan rumah mestilah berharga RM500,000 ke bawah. SPA mestilah bertarikh 1 Januari 2021 – 31 Disember 2025.

2. Pengecualian stamp duty atau duti setem untuk MOT (surat cara pemindahan hakmilik) dan perjanjian pinjaman (loan agreement) kepada kontraktor penyelamat dan pembeli asal rumah terbengkalai dilanjutkan untuk tempoh lagi 5 tahun. SPA mestilah bertarikh 1 Januari 2021 – 31 Disember 2025 bagi projek terbengkalai yang disahkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan .



Perumahan untuk Rakyat. Jumlah peruntukan RM1.2billion

1. 14 ribu unit rumah di bawah Program Perumahan Rakyat. Peruntukan sebanyak RM500 juta.

2. Pembinaan 3,000 unit Rumah Mesra Rakyat oleh SPNB. Peruntukan sebanyak RM315 juta

3. Penyenggaran perumahan berstarata kos rendah atau rumah flat kos rendah dan sederhana rendah, serta bantuan membaikpulih rumah usang atau rosak akibat bencana aam. Peruntukan sebanyak RM125 juta.

4. Program Perumahan Awam Malaysia akan diteruskan dengan peruntukan sebanyak RM310 juta.


Rent-to-Own

1. Kerajaan dengan Kerjasama institusi kewangan terpilih. Melibatkan 5,000 buah rumah PR1MA untuk pembeli rumah pertama sahaja. Ia akan dilaksanakan sehingga tahun 2022 dengan nilai keseluruhan lebih 1 bilion ringgit.





KWSP

1. Pengeluaran wang KWSP sebanyak RM10,000

Pengeluaran wang KWSP melalui program i-Sinar  diperluaskan. Boleh keluarkan RM10,000 dari akaun 1. Melibatkan 8 juta pencarum. Semua yang pendapatan terjejas layak memohon., sama ada hilang pekerjaan atau jika bekerja sendiri, pendapatan  berkurang disebabkan COvid 19. pemohon cuma perlu memohon dalam talian atau hadir di mana-mana pejabat KWSP dengan menunjukkan bukti kehilangan pekerjaan, notis cuti tanpa gaji, potongan gaji, elaun atau bayaran lebihan masa dan pengurangan pendapatan jika bekerja sendiri.

Pemohon cuma perlu memohon dalam talian atau hadir di mana-mana pejabat KWSP dengan menunjukkan bukti kehilangan pekerjaan, notis cuti tanpa gaji, potongan gaji, elaun atau bayaran lebihan masa dan pengurangan pendapatan jika bekerja sendiri.

2. Pengurangan caruman
Bagi pekerja, jumlah caruman KWSP dikurangkan dari 11% ke 9% sahaja berkuatkuasa Januari 2021 untuk tempoh 12 bulan. Maknanya untuk sepanjang 2021 sahaja.




Pelanjutan Sistem Insurans Pekerjaan oleh PERKESO

1. Dalam skim ini, PERKESO membayar Elaun Mencari Pekerjaan kepada pekerja yang hilang pekerjaan. Elaun diberi selama 6 bulan. Bulan pertama terima 80% gaji dan kemudian berkurangan sehingga 30% gaji.

2. Untuk 2021, skim ini dipanjangkan lagi 3 bulan. Bermaknan diberiakan untuk tempoh 9 bulan. Kadar bayarannya adalah 80% untuk bulan pertama, 50% untuk bulan kedua – keenam dan  30% untuk bulan ketujuh, kelapan dan kesembilan.



Cukai Pendapatan untuk yang berpendapatan RM51,000 – RM70,000 setahun

1. Perbelanjaan menghadiri kursus kemahiran oleh badan yang diperakui , boleh tuntut sehingga RM1,000

2. Perbelanjaan untuk vaksin bagi individu, isteri dan anak terhad sehinggga RM1,000

3. Perbelanjaan rawatan perubatan penyakit serius dinaikkan dari RM6,000 ke RM8,000. Skop pelepasan cukai bagi perbelanjaan rawatan perubatan meliputi vaksinasi seperti pneumokokal, influenza dan COVID-19

4. Perbelanjaan untuk full medical check-up dinaikkan dari RM500 ke RM1,000

5. Perbelanjaan keperluan khas dan rawatan ibu bapa dinaikkan dari RM5,000 ke RM8,000 

6. Perbelanjaan gaya hidup untuk broadband, sukan, buku, notebook dinaikkan dari RM2,500 ke RM3,000. Ia juga termasuk bayaran penyertaan pertandingan sukan.

7. had pengecualian cukai pendapatan bagi bayaran pampasan atas kehilangan pekerjaan akan dinaikkan daripada 10 ribu kepada 20 ribu

8. Untuk pemastatutin, kadar cukai pendapatan diturunkan 1 mata peratusan. Akan memanfaatkan seramai 1.4 juta rakyat Malaysia.

9. Pelepasan cukai sebanyak RM3,000 untuk pencarum Skim Persaraan Swasta (PRS)

10. Pelepasan cukai sebanyak RM8,000 untuk SSPN kekal sehingga 2022.




Bantuan Pembayaran Bersasar

1. Bank menawarkan moratorium lanjutan kepada dan pelbagai kaedah bantuan pembayaran pinjaman.  Sebanyak 650 permohonan diterima. Kadar kelulusan tinggi 98%. 


Bantuan Prihatin Rakyat

1. Isi rumah berpendapatan bulanan kurang 2,500 ringgit + seorang anak = bantuan sebanyak RM1,200 ringgit, tapi kalau ada 2 orang anak atau lebih= bantuan  sebanyak RM1,800

2. Bagi isi rumah berpendapatan bulanan RM 2,501 - RM4,000 ringgit + seorang anak = bantuansebanyak RM800, tapi kalau  2 orang anak atau lebih = bantuan sebanyak RM1,200

3. Isi rumah berpendapatan bulanan RM4,001 - RM5,000 + seorang anak = bantuan RM500 ringgit, tapi kalau 2 orang anak = bantuan RM750 ringgit.

4. Individu bujang berpendapatan 2,500 ringgit ke bawah = bantuan RM350 ringgit. Tapi yang tak bestnya, had umur kelayakan individu bujang diturunkan kepada 21 tahun sahaja.  Dulu bawah 40 tahun layak. Maknanya terlalu sikit individu bujang yang layak menerima.







Pengangkutan Awam

1. Pas perjalanan tanpa had My30 yang dijalankan di Lembah Klang akan diteruskan dan diperluaskan ke Pulau Pinang dan bandar Kuantan. Ini membolehkan pengguna menggunakan semua perkhidmatan bas dan rel kendalian Kumpulan Prasarana dengan harga 30 ringgit sebulan sahaja tanpa had.

2. Pas perjalanan bulanan tanpa had RM 5 ringgit akan diperkenalkan untuk pelajar sekolah tahun 1 - tingkatan 6 dan golongan OKU. Pas ini boleh digunakan untuk perkhidmatan tren komuter Lembah Klang, komuter utara, tren antara bandar Kuala Lipis dan Tumpat dan tren Sabah di jajaran Beaufort-Tenom. 

3. Program Transformasi Perkhidmatan Bas Berhenti-henti akan diperluas secara berfasa ke Johor Bahru, Kuching, Kota Kinabalu dan Kuantan. Sebelum ini ia telah dilaksanakan di Kangar, Seremban, Ipoh dan Kuala Terengganu. Peruntukan sebanyak RM150 juta.

4. Pengecualian cukai jualan untuk pengusaha bas yang membeli bas yang telah siap dilanjutkan lagi sehingga 31 Disember 2022.

****

OK kawan-kawan
Dengan perkembangan Belanjawan 2021 ni, anda rasa industri hartanah akan meriah semula atau sama je?
Kalau tanya saya, saya akan jawab, sama je.
Sebab tak ada yang sangat strong untuk boostkan hartanah.

Share:

Tiada ulasan:

Disclaimer

This blog is for information and experience sharing. The authors are not responsible for any loss or damages caused by the manipulation and application of information obtained from the blog.

Highlight

Pengeluaran RM500 KWSP sempena serangan Covid 19. Apa kesannya?

Masih lagi dalam Arahan Kawalan Pergerakan. Semalam Perdana Menteri kita membuat pengumuman, rakyat Malaysia boleh keluarkan wang dari aka...

Popular Posts

Translate Blog

Blog Archive

Arkib Blog